Comunicar per existir

Què comuniquem de la nostra entitat? Com fer-ho i a través de quin mitjà?

Les entitats tenim al nostre abast eines per poder comunicar les activitats que realitzem i així donar-nos a conèixer entre la ciutadania. És necessari saber de quina manera fer-ho per poder obtenir el resultat esperat de cada acció comunicativa.

El dia a dia sovint no ens deixa reflexionar sobre les activitats que la nostra entitat realitza i que són susceptibles de ser informades i que poden donar-nos notorietat d’una manera efectiva. A continuació exposarem alguns elements que ens poden ajudar a construir missatges comunicatius que arribin a la població i permetin difondre qui som, què fem i com ho fem. És el que anomenem l’art del soroll mediàtic i com aconseguir-lo.

Podem comunicar les nostres activitats o punts forts al web/blog de l’entitat, a les xarxes socials (Facebook, Instagram, Twitter…), enviar un email/butlletí als associats o, fins i tot, elaborar una nota de premsa per enviar als mitjans de comunicació del territori, per tal que se’n facin ressò de manera positiva, i d’aquesta manera ser més visibles.

Exemples de fets/activitats/actes noticiables:

Inauguració

La inauguració o estrena d’una nova seu és un moment perfecte per ser comunicat a la ciutadania. També la reforma del nostre local o una nova distribució per realitzar noves activitats.

Exposició

Mostrar mitjançant un recull fotogràfic les activitats que hem realitzat durant l’any. Les exposicions també es poden basar en diferents disciplines artístiques (pintura, escultura, figures de paper, teixits, etc.)

Concert o espectacle

Programar una actuació en un dia festiu o lúdic que permeti gaudir col·lectivament de l’experiència. Els espectacles infantils permeten generar en un mateix espai un entorn familiar per compartir.

Conferències

Convidar un expert o entès en una matèria que hem observat que genera inquietud entre els associats o que està d’actualitat entre la ciutadania.

Caminada, excursió

Les marxetes per l’entorn natural amb una finalitat solidària o simplement esportiva són un bon moment per reivindicar l’esforç col·lectiu per aconseguir un objectiu comú.

 

Sortida

Organitzar una jornada fora de l’entitat per descobrir un paratge nou. El viatge grupal permet compartir vivències que després es converteixen en un record o experiència per a l’entitat i els seus membres. Així mateix, es pot programar una visita a algun indret que mantingui una relació directa amb l’entitat.

 

Visita guiada

Si l’equipament on se situa la seu de l’entitat permet organitzar una visita guiada és una bona proposta per donar-la a conèixer.

Tallers

Convidar un tallerista perquè condueixi una activitat manual l’àmbit de la qual estigui relacionada amb l’entitat.

Gimcana

Hi ha nombrosos exemples d’activitats lúdiques que combinen l’aprenentatge amb la jugabilitat i que permeten la divulgació de coneixements i valors mitjançant l’assoliment de fites.

Estudi o anàlisi

Realitzar una reflexió a partir de dades rellevants de l’entitat, de la seva composició, de l’activitat i ús que en fan els socis i membres, etc. Extreure conclusions de l’anàlisi que permetin presentar una idea o tesi de manera clara i concisa.

Concurs

Organitzar un concurs o sorteig de premis que afavoreixin la interacció de la ciutadania amb l’entitat. A través del reclam es genera un vincle que permet l’aproximació de l’interessat amb l’organitzador, obtenint un lligam que pot ser perdurable en el temps.

Aniversari

Les dates assenyalades són un moment idoni per organitzar un esdeveniment commemoratiu. Els 10 anys, 25 anys, 50 anys, de l’entitat es converteixen doncs en motiu de celebració.

Acte solidari

La col·laboració amb La Marató de TV3 o altres esdeveniments solidaris són entorns que permeten visibilitzar l’activitat altruista de l’entitat i la seva voluntat de col·laboració en el bé comú. L’assoliment d’un rècord guinnes també és susceptible de generar impacte informatiu positiu.

Homenatge

Reconeixement a un membre destacat de l’entitat, per la seva trajectòria, història, valors… Els membres fundadors de l’entitat són elements clau per a la seva existència i evolució.

Pràctiques col·laboratives

L’organització conjunta d’esdeveniments, compartir recursos entre entitats o la posada en pràctica d’idees col·laboratives, poden afavorir l’optimització d’objectius.

 

Si voleu aprofundir en com millorar la comunicació de la vostra entitat, apunteu-vos al curs de formació Eines comunicatives per a la difusió de la nostra entitat.